Проектом ЗУ №2767 щодо запровадження накопичувальної системи загальнообов’язкового державного пенсійного страхування та єдиних принципів нарахування пенсій передбачається здійснити комплексну реформу системи пенсійного забезпечення в Україні, яка включає:
1) Удосконалення функціонування солідарної системи, зокрема:
- призначення всіх пенсій за одним законом та скасування спеціальних пенсій (крім військових);
- звільнення солідарної системи від невластивих для неї виплат:
- визначення розмірів всіх видів пенсій, надбавок, підвищень та доплат до них в одному Законі.
З 1 січня 2016 року пенсія державним службовцям та прирівняним до них особам (судді, прокурори та народні депутати) призначається на загальних умовах.
Спеціальні пенсії, призначені до 1 січня 2016 року виплачують у розмірах, визначених законодавством, яке діяло до вказаної дати.
За сплату державними службовцями підвищеної ставки внеску на 1 січня 2016 року фіксується стаж державної служби та виплачується компенсація :
- 10 до 15 років – 10 прожиткових мінімумів для працездатних осіб;
- від 15 до 20 років - 15 прожиткових мінімумів для працездатних осіб;
- понад 20 років - 20 прожиткових мінімумів для працездатних осіб.
2) Запровадження накопичувальної системи пенсійного забезпечення.
- запроваджується з 1 січня 2017 року;
- обов\'язкові внески для осіб до 35 річного віку, добровільні – 36-55 річного віку.
Ставка внеску: від 2 відсотків в 2017 році, яка кожного наступного року збільшується на 1 відсоток, до досягнення 7 відсотків у 2022 році і подальшої сплати у зазначеному розмірі.
Впровадження накопичувальної системи - другого рівня пенсійного страхування дозволить:
- збільшити загальний розмір пенсійних виплат завдяки отриманню інвестиційного доходу;
- посилити залежність розміру пенсії від трудового вкладу особи, а отже посилити зацікавленість громадян та їх роботодавців у сплаті пенсійних внесків;
- успадковувати кошти, обліковані на персональному пенсійному накопичувальному рахунку, родичам застрахованої особи;
- створити потужне джерело інвестиційних ресурсів для зростання національної економіки;
- розподілити ризики виплати низьких розмірів пенсій між першим та другим рівнем пенсійної системи, і таким чином застрахувати майбутніх пенсіонерів від негативних демографічних тенденцій та коливань у економічному розвитку держави;
- підвищити ефективність управління системою пенсійного забезпечення за рахунок передачі недержавним компаніям функції управління пенсійними активами.
3) Запровадження професійної пенсійної системи для окремих категорій професій.
Категорії учасників професійної пенсійної програми
- Перша категорія - особи, які працюють за Списком № 1;
- Друга категорія – особи, які працюють за Списком № 2, робітники локомотивних бригад та окремі категорії працівників; водії вантажних автомобілів та ін.;
- Третя категорія – особи, які мають право на пенсію за вислугу років (освіта, охорона здоров\'я та ін.);
- Четверта категорія – жінки трактористи - машиністи та ін. (пільгові умови та за вислугу років);
- П\'ята категорія - державні службовці та прирівняні до них особи.
Джерелом фінансування пенсійних виплат із накопичувальної системи пенсійного страхування за відповідними професійними пенсійними програмами для вказаних категорій працівників стануть страхові внески до накопичувальної системи пенсійного страхування, які сплачуватимуться:
- роботодавцем на користь працівників, зайнятих на:
- роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, у розмірі 15 відсотків (вихід на пенсію на 10 років раніше). Сплата внеску розпочинається з 1 січня 2016 року;
- на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, у розмірі 7 відсотків (вихід на пенсію на 5 років раніше). Сплата внеску розпочинається з 1 січня 2016 року;
- на роботах та посадах, що дають право на призначення пенсії за вислугу років, у розмірі від 4,2 відсотків до 6 відсотків (вихід на пенсію незалежно від віку за наявності 30 років вислуги). Сплата внеску розпочинається з 1 січня 2017 року;
- працівником – державний службовець та прирівняні до них особи у розмірі 2,5 відсотків від зарплати (сплату внеску працівник розпочинає з 1 січня 2016 року).
Запровадження професійної пенсійної системи дозволить формувати заощадження, якими особа зможе скористатися до досягнення загального пенсійного віку у разі наявності необхідної тривалості спеціального та страхового стажу роботи і досягнення певного віку, наявності необхідної вислуги років, а також скористатися після досягнення пенсійного віку, незалежно від умов виплати пенсії із солідарної системи (працює особа чи ні).
4) Розвиток недержавного пенсійного забезпечення.
Мета пенсійної реформи сьогодні це:
- створення справедливої системи пенсійного забезпечення шляхом переходу на єдиний принцип нарахування пенсій;
- розбудова багаторівневої, багатокомпонентної пенсійної системи, що дозволить виплачувати пенсії з трьох різних джерел: солідарної системи, накопичувальної системи, системи недержавного пенсійного забезпечення.