14 листопада 2018 року на засіданні Уряду схвалено проект закону щодо удосконалення функціонування системи загальнообов\'язкового державного соціального та пенсійного страхування, підвищення якості адміністрування та дисципліни сплати єдиного соціального внеску.
Міністр соціальної політики Андрій Рева під час презентації детально розповів про необхідність ухвалення розробленого Міністерством соціальної політики законопроекту для стабілізації Пенсійного фонду України та підвищення рівня пенсійного забезпечення.
Він зазначив, що, зважаючи на дефіцитність Пенсійного фонду, особлива увага приділяється збільшенню власних надходжень, розширенню кількості застрахованих осіб, легалізації зайнятості і заробітних плат. З цією метою було проведено аналіз ефективності сплати єдиного соціального внеску, внаслідок чого було виявлено серйозні проблеми в системі його нарахування та сплати. Аналіз ефективності сплати ЄСВ виявив схеми ухилення від його сплати на мільярди гривень, які недоотримує Пенсійний фонд.
Основні пропозиції щодо вдосконалення законодавства про сплату та нарахування ЄСВ:
- збільшення максимальної величини бази нарахування ЄСВ з 15 до 25 мінімальних зарплат, тобто з 55845 грн. до104325 грн.;
- встановлення регресивної шкали розміру сплати ЄСВ заробітної плати доходу, що перевищує максимальну величину, з метою стимулювання до легалізації доходів громадян;
встановлення у законодавстві про працю вимоги застосовувати на підприємствах принципи диференціації заробітних плат, в залежності від складності, кваліфікації і відповідальності роботи, та встановлення вимоги сплачувати ЄСВ керівникам підприємств з розрахунку двох мінімальних заробітних плат;
пропонується замінити відшкодування пільгових пенсій сплатою підвищеного розміру ЄСВ для тих підприємств і тих робочих місць, де є шкідливі умови праці. За списком номер 1 ЄСВ збільшується на 15 відсотків і за списком номер 2 до 7 відсотків. Для старих боргів у законопроекті визначені механізми розстрочення на термін до 60 місяців.
На сьогодні адміністрування ЄСВ покладено на Державну фіскальну службу, при цьому Пенсійний фонд не взаємодіє, або така взаємодія є слабкою, зі страхувальниками або застрахованими особами, тобто майбутніми пенсіонерами щодо сплати внеску. Пропонується сконцентрувати основні повноваження у Пенсійному фонді, який внаслідок реалізації цього закону перестане бути виплатною касою, а стане саме страховим фондом, що забезпечить два необхідних для такої установи напрямки: політику доходів і політику видатків.
Також передбачається застосування ризикоорієнтованого моніторингу та аналізу стану нарахування ЄСВ, контролю його нарахування та стягнення, забезпечення тісної взаємодії з роботодавцями щодо виправлення помилок у нарахуванні для відновлення прав застрахованих осіб.
Запропоновані зміни дозволять підвищити дисципліну сплати внесків, збільшити надходження та підвищити добробут 12 мільйонів пенсіонерів України.
Заступник начальника управління С.НЕСТЕРЕНКО