Головні причини незадекларованої праці в Україні можна умовно об\'єднати у три групи: причини з боку працівників, роботодавців і держави. Недотримання норм законодавства про працю призводить до порушення прав робітників та незабезпечення їх у подальшому соцгарантіями, тінізації доходів населення та ухилення від сплати податків. Це негативно впливає на економічний стан держави, місцевих громад та шкодить кожному українцю. 

Згідно ст.265 Кодексу законів про працю юридичні та фізичні особи - підприємці, які використовують найману працю, несуть відповідальність у вигляді штрафу у розмірі 30 мінімальних заробітних плат за кожного працівника в разі фактичного допуску працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту). Нагадаємо, що з 1 січня 2019 року встановлена мінімальна заробітна плата 4173 грн., таким чином сума штрафу за кожного неоформленого працівника у 2019 році складає 125190 грн. Крім того, передбачена адміністративна відповідальність керівника підприємства.

Між Пенсійним фондом України, Державною фіскальною службою України та Державною службою України з питань праці продовжує здійснюватися обмін інформацією про відомості, що містять ознаки використання праці неоформлених працівників та порушень законодавства про працю шляхом формування на центральному рівні, з’ясування та узагальнення територіальними органами Пенсійного фонду України відомостей реєстру застрахованих осіб за такими критеріями :

  1) нарахування заробітної плати за основним місцем роботи менше розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на місяць; 

  2) нарахування ЄСВ на заробітну плату (дохід) менше розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на місяць; 

  3) збільшення  кількості застрахованих осіб з ознакою “неповний робочий час”; 

  4) аналіз кількості застрахованих осіб, які виконують роботи (надають послуги) за цивільно-правовими договорами;

  5) зменшення штатної чисельності працівників;

  6) аналіз заробітної плати керівного складу та осіб, які отримують зарплату вище максимально оподаткованого рівня;

  7) порівняння заробітної плати відповідно до основного КВЕД з середньою зарплатою по області  та аналіз за іншими критеріями.

Після ретельної обробки даних узагальнені результати направляються органам Державної фіскальної служби України, Державної служби України з питань праці відповідно до їх компетенції. 

Тому спеціалісти відділу платежів до пенсійної системи вкотре наголошують, щоб страхувальники додержувалися законодавства України та, заповнюючи звіт (додаток 4), правильно відображали середньооблікову, штатну чисельність працівників та за договорами ЦПХ; обов\'язково проставляли ознаки наявності трудової книжки, неповного робочого часу; вірно відносили частини лікарняних та відпускних до того місяця, за який вони нараховуються; контролювали суми донарахованого ЄСВ до мінімуму. Також велике прохання вказувати мобільний номер бухгалтера, який може знадобитися для з’ясування поданої у звітах інформації.

Начальник відділу С.Нестеренко