Здійснення гендерної експертизи бюджету та врахування відповідних висновків є складовою якісної гендерної політики. У реальності гендерне планування бюджету має починатися з певного сектора, сфери поширення бюджету, а також чітко визначеного рівня повноважень влади, щоб розробити конкретні методики аналізу та механізми застосування отриманих результатів на практиці.

 

Сімнадцятого квітня в рамках реалізації проекту «Гендерне бюджетування на місцевому рівні» відбулася робоча зустріч експерта даного проекту Т.Ю. Іваніни з фахівцями виконавчих органів міської влади (на фото). Слід нагадати, що названий проект реалізується в 4-х регіонах України: Житомирі, Луцьку, Чугуєві Харківської області та Комсомольську за підтримки Фонду ім.  Фрідріха Еберта. нещодавно після підписання меморандуму про співпрацю між виконкомом Комсомольської міської ради та Представництвом названого Фонду  відбувся тренінг, на якому комсомольчани вчилися аналізувати окремі програми, статті міського бюджету.
Під час нинішньої зустрічі, за результатами навчання, її учасники обирали місцеву гендерну ініціативу, а точніше - визначали напрям, який треба реалізувати в нашому місті з точки зору гендерного бюджетування. Як повідомила Тетяна Юріївна, необхідно зібрати певну «місцеву інформацію», а вже потім провести ще один захід для експертів. Це дозволить оцінити її достатність, визначити, що надалі робити з нею, і на основі цієї інформації робити, щонайменше, гендерний аналіз.
Що важливо у цій ситуації? Треба дуже прискіпливо прослідкувати вплив, у даному випадку, бюджетних коштів на чоловіків і жінок в рамках обраної ініціативи. «Якщо говорити про гендерні бюджетні ініціативи, то вони можуть бути дуже різноманітними, а гендерний аналіз є основою будь-якої ініціативи. Це, по суті, тільки початок нашої роботи», - наголосила експерт проекту Тетяна Іваніна.
Для того, щоб повернутися в атмосферу тренінгу, а потім перейти до робочої, – вона запропонувала присутнім друкований текст, в якому стисло наведено приклад країн, які використовували ті чи інші бюджетні ініціативи. Учасники заходу повинні були за 2 хвилини ознайомитися з ним і знайти для себе відповіді на такі чотири питання: хто запропонував ініціативу гендерного бюджетування? у чому її суть? які її наслідки? чи була залучена до цього громадськість?  Зрозуміло, що ці приклади можуть бути застосовані і на місцевому рівні.
Гендерна ініціатива може бути спрямована на бюджет у цілому (наскільки він є збалансованим з точки зору інтересів жінок і чоловіків, які проживають у Комсомольську) і на конкретну програму. Кожному учаснику зібрання було запропоновано проаналізувати програми, які функціонують у їхніх галузях і які недостатньо, на їх погляд, фінансуються, з точки зору гендерного бюджетування. Крім того, аргументувати за рахунок чого їх можна покращити, або трансформувати в щось інше (якщо це програма застаріла), або оптимізувати (якщо є ряд програм дуже схожих між собою).
У ході обговорення радник міського голови Н.Р. Карпець націлювала учасників робочої зустрічі на висловлення конкретних пропозицій щодо обрання місцевої гендерної бюджетної ініціативи, яка буде корисною нашій територіальній громаді і цікавою для інших регіонів. На даний момент зупинилися на програмах стосовно надання городянам первинної медико-санітарної допомоги та фізкультурно-оздоровчої діяльності в місті. Найближчим часом необхідно зібрати якомога більше інформації з цих тем.
Гендерне бюджетування «відкриває» різні проблеми. Зробивши аналіз зібраної інформації, ми маємо зробити зрозумілі кроки в обраному напрямі.
Таїсія ЛИМАНСЬКА.
Фото автора.