Молоде покоління має бути здатним повноцінно жити й активно діяти в новому світі. Формування нового громадянина правової держави можливе лише в умовах удосконалення освітнього процесу та його учасників, в умовах серйозної підтримки школи з боку суспільства.

Наприкінці минулого тижня педагогічний колектив гімназії ім. В.О. Ніжніченка ділився досвідом з теми «Технологія проектної діяльності в контексті системи виховної роботи навчального закладу» під час семінару заступників директорів з виховної роботи загальноосвітніх шкіл Комсомольська. Учасниками загальноміського заходу освітян були заступник міського голови Надія УГНІЧЕВА, начальник міськво Ірина ШОШИНА, завідувач міського методичного кабінету відділу освіти Надія ДРОБЕЦЬКА, директор гімназії ім. В.О. Ніжніченка Лідія ПОЛОБОК та її заступник з виховної роботи Ніна ОВЕРЧЕНКО, заступники директорів з виховної роботи міських шкіл.

За доброю традицією, зі словами привітань до зібрання звернулася Надія Угнічева. Надія Дмитрівна акцентувала увагу педагогів на актуальності теми семінару та побажала усім плідної роботи. У вітальній промові Ірини Шошиної прозвучали слова вдячності педагогам за творчий пошук, за цікаві, нестандартні, сучасні технології, які використовуються навчальними закладами у виховному процесі школярів.

За підсумками роботи першого півріччя, за створення умов для виховання талановитих, творчо обдарованих дітей та підготовку переможців Всеукраїнського конкурсу майстерності педагогічних пра-цівників позашкільних навчальних закладів «Джерело творчості» у номінації «Керівник гуртка 2014» колектив ЦД та ЮТ (директор Надія САКУН) отримав подяку відділу освіти Комсомольської міської ради. Такою ж Подякою за створення сприятливих умов для розвитку шкільних дебатних клубів та підготовку обласних змагань інтелектуальної гри «Дебати 2014» відзначили педагогічний колектив ЗОШ №4 (директор школи Алла КУРАКІНА).

Основа розвитку особистості – свобода: свобода вибору, свобода бажань і дій. У своїй доповіді заступник директора з виховної роботи Ніна Оверченко сказала: «Наше кредо – розвиток, причому не загальний, а розвиток творчого потенціалу. Розвивати, плекати в дитині індивідуальне, самобутнє, посилатися при цьому на її природу та боятися втратити здібності. Керуватися не заборонами, а природними бажаннями вихованців, повірити в первинність їхніх прагнень, робити добро і сформувати ці прагнення в добро».

У зв’язку з цим, у Комсомольській гімназії по-іншому функціонує сама технологія розвитку та виховання. На проблемні питання щодо того, як впливати на особистість, не впливаючи, та як виховувати особистість, не виховуючи, педагоги мають конкретні відповіді – саморозвиток і самореалізація особистості.

Нині широко використовується метод проектів, який з’явився у 20-х роках минулого століття. Спочатку його називали методом проблем. Він виник і розвивається в межах гуманістичної філософії та освіти. У багатьох країнах світу проектна технологія набула широкого застосування й увійшла в педагогічну практику завдяки гуманістичній основі, раціональному поєднанню теоретичних знань з практичним умінням.  Завдання проектної технології – стимулювати інтерес учнів до проблем, які передбачають володіння певною кількістю знань через проектну діяльність, а саме: розв’язання однієї або цілої низки проблем. Успішно працюючи над упровадженням технології психолого-педагогічного проектування особистісно-розвивального змісту навчально-виховного процесу, колектив гімназії розуміє, що бути традиційною школою, яка навчає, вже не можна – умови сьогодення вимагають бути школою, яка керує знаннями.

В основі програми розвитку школи – цільові проекти: навчальні, виховні, методичні, організаційні, управлінські матеріально-технічні. Усі в школі відчувають причетність до проектування майбутнього. Педагоги розуміють, що існує велика кількість компонентів, які можуть зробити школу успішною, але незмінним залишається  одне – учень і вчитель завжди віч-на-віч. Педагоги-практики сьогодні пропонують різноманітні прогресивні підходи до навчання та виховання. Кожен має стати менеджером власного життя, власного майбутнього. Саме тому колектив гімназії обрав основним напрямом проектну діяльність. Кожен класний керівник навчального закладу вибудовує свій неповторний шлях філософії виховання.

Учасники семінару мали можливість ознайомитися з кращими практиками виховної системи класного керівника 7-Г класу Юлії ШУТ, яка разом зі своїми підопічними презентувала проект «Від особистості в колективі до колективу особистостей», класного керівника 7-А класу Таїсії ОНОПРІЄНКО, яка презентувала волонтерський проект «Людина починається з добра». Цікавою була мандрівка «Шляхами Тарасової долі»,  яку запропонувала зібранню педагогів класний керівник 3-А класу Зінаїда ДРОНИК. Надзвичайний інтерес викликало в учасників семінару відвідування музею «Моя доля в історії навчального закладу», яке організувала заступник директора Ніна Оверченко; заняття в клубі толерантності «Мистецтво спілкування» з теми «Хто слово знає, той долю має», яке провела керівник 9-Г класу Тетяна КУШНІР; досвід з арт-терапевтичної роботи з підлітками, яким поділилися соціальний педагог Оксана УРОДА та практичний психолог Світлана ТКАЧЕНКО.

Виховна системна робота, де послідовно застосовується метод проектів, виглядає як серія взаємопов’язаних проектів, що передбачають розв’язання цікавих і корисних життєвих завдань. Сьогодні найдоречніше йти своїм шляхом, поєднуючи здоровий глузд, досвід, знання, уміння і вимоги сучасної педагогічної нормативної бази.

 

Таїсія ЛИМАНСЬКА.

Фото автора.