Фахівці виконкому Комсомольської міської ради взяли участь у роботі Школи для консультантів з гендерного бюджетування.
З 5 по 8 червня в Гурзуфі в рамках проекту «Ґендерне бюджетування на місцевому рівні» два фахівці виконкому Комсомольської міської ради брали участь у роботі 2-го модуля Школи для консультантів з гендерного бюджетування. 22 представниці з наукових кіл, муніципалітетів , обласних громадських організацій та об’єднань представляли 9 міст України. Особливістю заходу стало те, що жоден із закордонних фахівців у сфері проведення гендерного аналізу бюджетів і бюджетних ініціатив не долучився до роботи з метою передачі свого досвіду.
Даний модуль був присвячений наступній темі: «Гендерний аналіз бюджетів та облік статистики. Індикатори гендерного аналізу бюджету».
Після оголошення цілей та очікувань, на першому ж етапі заходу відбулася презентація напрацювань від кожного міста – учасника пілотного проекту «Гендерне бюджетування на місцевому рівні». Так, представники Чугуєва Харківської області обрали дослідження у сфері естетичного виховання дітей та молоді; учасниці з Луцька характеризували ситуацію з наявністю проблеми йододефіциту у вагітних жінок їхнього регіону. У Житомирі дослідженню підлягає позашкільна освіта.
Презентували свою роботи учасниці з Херсону та Вінниці, які офіційно долучаться до реалізації проекту лише наступного року. Але вже зараз їх цікавить ситуація з репродуктивним здоров’ям та рівень зайнятості населення (відповідно).
В роботі взяли участь і представниці Чернігова, які працювали в проекті вже минулого року. Щодо досягнень: було наголошено на тому, що протягом року, що минув, у Чернівецькій області 2 жінки стали головами РДА, ще 1 жінка очолила районну раду. До Програми з гендерної рівності виявляють свою зацікавленість депутати Чернівецької обласної ради. Тепер вони, при обговоренні обласних програм та/або окремих показників, самі запитують у виконавців, яким чином враховано гендерні аспекти.
Експерт проекту «Гендерне бюджетування на місцевому рівні» Тетяна Іваніна заявила про те, що по одній з кращих ініціатив від пілотних міст будуть опубліковані Фондом імені Фрідріха Еберта в Україні. Слід зауважити, що станом на сьогоднішній день Фондом опубліковано виключно теоретичні викладки щодо гендерного бюджетування. Тож маємо за мету розробити та опублікувати практичний досвід аналізу у галузі охорони здоров’я.
Презентації від нашого міста було залишено на фінальну частину, при цьому особливий акцент було поставлено на роботі команди м. Комсомольська.
Нагадаю, що попередньо нами було колективно обрано 2 гендерні бюджетні ініціативи у галузях охорони здоров’ я та фізкультури і спорту. Над обранням теми та об’єкту дослідження, формулюванням мети та його завдань, збором чисельних статистичних даних та попереднім їх аналізом, порівнянням ситуації за останні 3 роки працювала команда однодумців з числа фахівців управлінь охорони здоров’я та фінуправління , поліклініки «Медичний центр «ПМСД», відділів ФК і С, освіти. Загальна чисельність команди перевищує 25 осіб.
Висловлюю щиру вдячність колегам - справжнім ентузіастам, фахівцям своєї справи, хто займається дослідженням гендерної проблематики і допомагає в адаптації для вітчизняної системи методики аналізу та механізмів впровадження гендерно – орієнтованих бюджетів.
Відверто говорячи, усі учасниці 2-го модулю Школи чекали на презентацію саме від нашого міста, адже цьому сприяє сталий позитивний імідж Комсомольська, який усі ми разом намагаємося утримувати і покращувати.
Мною було презентовано дві гендерні бюджетні ініціативи за наступними темами:
- «Рівність та справедливість гендерного бюджетування при вдосконаленні роботи лікарів загальної практики – сімейної медицини м. Комсомольська» та
- «Пошук шляхів покращення ефективності використання бюджетних коштів на фінансування галузі фізкультури і спорту».
Було продемонстровано не лише яскраві і змістовні презентаційні матеріали, але й соціальний тематичний відеоролик , виготовлений спеціалістами управління охорони здоров’я на чолі з Ковпаком Юрієм Васильовичем.
Передумовою його створення стало те, що наприкінці регіонального тренінгу у Кременчуці для спеціалістів виконкому нашої міської ради, виникло єдине розчарування. Адже ми не змогли поставити знак рівності між поняттями «гендерна рівність» та «гендерна справедливість». Це і стало темою ролика.
Зазначу : аудиторією було виявлено неабиякий інтерес до презентації у сфері охорони здоров’я, після якої ми отримали значну кількість тематичних запитань.
Присутнім було надано інформацію про те, що даним управлінням створено можливість спілкуватися в режимі відеоконференції. Тож усі зацікавлені можуть отримувати кваліфіковані відповіді у режимі реального часу (доречі, однією з умов проведення модулю була наявність у учасників ноутбуків/ нетбуків).
Спільно з начальником міськфінуправління Баландіною В.І., на підставі консультацій з представниками наукових кіл та спираючись на запропоновані технології, ми внесли відповідні корективи до створених матеріалів дослідження.
На 2- му модулі Школі гендерних консультантів нас ознайомили з наступними темами:
«Використання інтегральних індексів», «Аналіз з позиції інтересів окремих цільових груп. Демографічні показники та планування місцевих політик і бюджетів»; «Рекомендації по прикладному бюджетному аналізу у сфері соціальної політики», «Аналіз соціальних наслідків бюджетної політики».
Особливу увагу було зосереджено на визначенні індикаторів гендерного аналізу бюджету та формуванні попередніх рекомендацій в рамках гендерних бюджетних аналізів у пілотних містах.
На підставі короткого ознайомлення з досвідом вчених з Росії, Молдови та Німеччини нами, учасниками робочих груп, методом мозкового штурму, розроблено орієнтовний перелік індикаторів у відповідних галузях . Також передбачено єдину структуру аналізу дослідження, згідно з якою необхідно формувати презентацію та кейси.
Слід зазначити, що начальник міськфінуправління виконкому Баландіна В.І. коротко виклала досвід міста Комсомольська з організації харчування хворих міської лікарні комунальним підприємством «Орхідея», на прохання делегації з м. Луцька. Мене ж попросили розповісти про організацію інформаційного супроводу реалізації проекту у нашому місті з боку працівників місцевих друкованих та електронних засобів масової інформації , забезпечення оперативної поінформованості населення міста.
Метою останнього з трьох запланованих модулів повинно стати порівняння гендерного та бюджетного аналізів, опис практики з наукової точки зору.
Поки що переважна більшість учасниць схиляється до впровадження 7-ми кроків гендерного бюджетування , запропонованих німецькими дослідниками. До складу цих етапів увійдуть: вибір сфери аналізу чи втручання; вибір методу аналізу; визначення цілей; розробка критеріїв/показників оцінки для аналізу;проведення фактичного аналізу обраної сфери/ послуг (структурного аналізу); реалізація та оцінка.
Існують і труднощі, з якими команда дослідження стикалася під час попереднього аналізу ситуації. Це відсутність прикладів у будь – якій галузі , відсутність статистичних даних згідно з необхідною градацією за віком та статтю. Тобто за тими даними, які вимагають звіти керівників галузей охорони здоров’я та фізкультури і спорту, неможливо виконати аналіз реальних потреб і можливостей чоловіків та жінок у реалізації їхнього доступу до отримання послуг.
Тренерами неодноразово було акцентовано увагу на тому, що Україна поки що не має практичного досвіду гендерного аналізу, бюджетного аналізу за гендерною складовою.
Попередньо визначено, що презентація обраних гендерних бюджетних ініціатив та розроблених заходів і рекомендацій щодо їх впровадження у м. Комсомольську відбудеться 28 серпня 2012 р.
Розуміючи важливість справи, якою займається команда ентузіастів, за умови відсутності досвіду в державі, спираючись на рекомендації тренерів та експертів проекту, вважаю за доцільне проведення презентації опрацьованих гендерних бюджетних ініціатив для депутатів Комсомольської міської ради, вищого керівництва міста, громадської ради при Комсомольській міській раді. Адже при формуванні міського бюджету на 2013 рік можливе запровадження не лише програмно – цільового методу, а й елементів гендерного планування окремих програм/ статей міського бюджету.
Радник міського голови з питань розвитку
місцевого самоврядування, координатор проекту
«Гендерне бюджетування на місцевому рівні» Н.Р.Карпець