07 грудня відбулася презентація проекту «Енергоефективні школи: нова генерація», започаткованого Всеукраїнською благодійною організацією «Інститут місцевого розвитку» з 2009 року. У рамках ґрантового проекту створено інноваційну онлайн-платформу (energyschool.org.ua) дистанційного навчання, за допомогою якої кожен загальноосвітній навчальний заклад абсолютно безкоштовно отримує можливість впроваджувати навчальні курси «Основи енергопостачання та енергозбереження» для учнів 6-8 класів та «Абетка з основ житлово-комунального управління» для учнів 9-11 класів, схвалених для використання Міністерством освіти і науки України.

Учасниками заходу були перший заступник міського голови Олександр Чуприна, заступник міського голови Надія Угнічева, начальник відділу освіти Ірина Шошина, представники міського методичного кабінету, навчальних закладів міста, департаменту житлово-комунального господарства.

Перший заступник міського голови Олександр Чуприна на початку зустрічі підкреслив важливість виховання енергоощадної поведінки в молодого покоління, відповідального й свідомого майбутнього енергоспоживача.

Технічний консультант проекту Олексій Соломаха зазначив, що держава сьогодні приділяє безпрецедентну увагу підвищенню  енергоефективності та реформуванню житлово-комунального господарства. Щоб досягти успіху, необхідно, щоб виважені політичні рішення з підвищення енергоефективності, підтримували люди, тобто треба формувати запит на енергоефективність «знизу». «Ми формуємо запит «знизу», хоча учні складають 20 % населення нашої країни, та становлять 100% нашого майбутнього», – підкреслив Олексій Соломаха.

Мета інноваційного проекту «Енергоефективні школи: нова генерація», який впроваджує ВБО Інститут місцевого розвитку, полягає у вихованні свідомих і обізнаних споживачів, які розуміють технічні та фінансові проблеми виконавців житлово-комунальних послуг  та своїми діями підтримують їх: економно споживають енергетичні й інші ресурси та своєчасно за них сплачують; формуванні відповідальних власників своєї квартири та будинку, лідерів енергоефективності, активних та мотивованих знавців житлово-комунального управління.

Навчальний курс «Основи енергопостачання та енергозбереження» для учнів 6-8 класів ставить завданням вироблення в учнів розуміння того, що енергія є цінним ресурсом, товаром, за який потрібно платити; сприяння усвідомленню дітьми необхідності заощадження енергоресурсів для збереження клімату та життя на Землі. Як результат – підвищення рівня поінформованості щодо шляхів енергозбереження; отримання особистого досвіду та вмінь з реалізації практичних дій, спрямованих на енергозбереження та зменшення впливу на довкілля; формування звичок енергоощадної поведінки; зменшення споживання теплової та електричної енергії в школі та вдома. Курс складається із 16 тем: «Енергія та енергокористування», «Альтернативні джерела енергії», «Тепло та температура», «Електрика», «Як виробляється та подається тепло», «Як виробляється та подається електрика», «Технічні проблеми енергопостачання», «Фінансові проблеми енергопостачальних підприємств», «Проблеми споживачів тепла та електрики», «Чому потрібно зберігати тепло та електрику», «Як зберегти та раціонально використовувати тепло», «Як зберегти та раціонально використовувати електричну енергію», «Як зменшити витрати на оплату послуг теплопостачання», «Як зменшити витрати на оплату послуг електропостачання», «Енергетичний аудит удома», «Енергетичний аудит у школі та розробка проектних пропозицій з підвищення енергоефективності шкільних приміщень».

Практичний компонент навчального курсу «Абетка з основ житлово-комунального управління» для учнів 9-11 класів спрямований на досягнення економії енергоресурсів у секторі житлових та громадських будівель за рахунок реалізації енергоефективних заходів та ефективного управління                      енергоресурсами на рівні будинку. Тематика занять: «Я – власник: мій будинок, моя квартира, мій двір», «Хто управляє моїм будинком: власники, ОСББ, управитель», «Я – замовник житлово-комунальних послуг. Права та обов’язки учасників житлово-комунальних відносин», «Я – замовник житлово-комунальних послуг. За що і скільки я сплачую?», «Я – споживач. Звідки береться і куди зникає вода в моєму будинку?», «Я – споживач. Звідки беруться газ, тепло та світло в моєму будинку», «Я – споживач. Як з’являється і куди зникає побутове сміття?», «Що потрібно робити, щоб менше сплачувати за житлово-комунальні послуги та/або поліпшити комфорт проживання?», «Я – сусід. Добросусідство в будинку», «Що я повинен знати про безпеку проживання?».

Під час засвоєння курсу «Абетка з основ житлово-комунального управління» учні беруть участь у виконанні практичних завдань за допомогою програми дистанційного онлайн-навчання (онлайн-гра «Розумний будинок»), заробляючи ігрові гроші, які можуть накопичувати й витрачати на оплату комунальних послуг у своїх віртуальних квартирах і будинках  та на реалізацію енергоефективних заходів.

Онлайн-гра «Розумний будинок» передбачає щотижневі обов\'язкові платежі (за комунальні послуги та енергоресурси); прямий взаємозв\'язок між ступенем залучення школяра в ігровий курс і сумою зароблених ігрових грошей; зменшення щотижневих платежів за комунальні послуги та енергоресурси в результаті реалізації ресурсозберігаючих заходів; необхідність приймати рішення, розставляти пріоритети, складати бюджети й фінансові плани; необхідність об\'єднувати ресурси, працювати в команді для досягнення кращого результату.

Учні побачать взаємозв\'язок  між підвищенням енергоефективності та економією платежів за енергоресурси, що при обов\'язковому залученні батьків  матиме стимулюючий ефект щодо енергозбереження в секторі житлових будинків.

Протягом 2016-2017 років до проекту залучено 79 шкіл, 32 населених пункти, 18242 учні, 21968 батьків і 1127 вчителів. «За період упровадження освітнього курсу «Абетка з основ житлово-комунального управління» (2015 р.) у родинах учнів реалізовано такі заходи: придбання енергозберігаючих ламп - 71% ; встановлення лічильників - 51%; заміна старої душової лійки на більш економну - 48%; заміна вікон га енергоефективні - 46%; заміна старої побутової техніки на енергоефективну  - 36%; промивка системи опалення квартири  -  34%; встановлення зарадіаторних екранів  -  27%; заміна ламп на економні на сходових клітках- 31%; утеплення трубопроводу опалення  - 29%; встановлення енергозберігаючих дверей із доводчиком - 20%», – наголосив Олексій Соломаха.

Загальноосвітні навчальні заклади нашого міста зареєструвалися на онлайн-платформі дистанційного навчання проекту «Енергоефективні школи: нова генерація» і освоюватимуть його у 2017-2018 навчальному році.