11 червня відбулась презентація соціального дослідження «Задоволеність населення міста Комсомольськ організацією надання медичної допомоги лікувально-профілактичними закладами міста», проведеного громадською організацією «Центр муніципального розвитку» на замовлення виконкому Комсомольської міської ради (в рамках системи управління якістю).
Результатом роботи громадської організації став друкований аналітичний звіт по соцдослідженню, проведеному в лютому-квітні 2009р.
Звіт презентував член творчої групи, яка проводила дослідження, - Б.А. Манько. Богдан Анатолійович детально розповів про результати проведеної роботи широкій аудиторії: результати соцдослідження прийшли послухати представники виконкому, керівництво медичних закладів Комсомольська, представники громадськості та місцеві ЗМІ.
Виступ доповідача перемежовувався діаграмами, таблицями і графіками. Мету проекту і результати деяких соцопитувань, проведених ГО «Центр муніципального розвитку», представлено нижче.
Отже, перед соціологічною групою було поставлено кілька завдань:
- зібрати корисну інформацію щодо задоволеності населення організацією надання медичної допомоги у м. Комсомольську для визначення причин невдоволення громадян організацією медичного обслуговування;
- виявити недоліки в організації надання медичної допомоги у закладах та їх підрозділах;
- з\'ясувати думку населення щодо можливих причин недоліків в організації надання послуг мешканцям міста у сфері охорони здоров\'я;
- розробити практичні рекомендації щодо поліпшення організації надання послуг у закладах охорони здоров\'я міста.
Вибірка була розрахована, виходячи із загального обсягу генеральної сукупності — всього населення міста Комсомольськ віком від 18 до 65 років (близько 40 000 осіб). Вибірка була квотною, і становила 403 особи, серед яких 59,5% - жінки (235 осіб), 41,5% - чоловіки (168 осіб). Переважна кількість респондентів (43,5%) належить до середньої вікової групи — від 25 до 45 років; у віці від 46 років і старше виявилось 40% опитаних; 16,3% опитуваних не досягли 25-річного віку.
Більшість опитаних (56,6%) зверталися за допомогою до лікаря 1-3 рази протягом минулого року, 20,4% довелося скористатися медичною допомогою від 3 до 5 разів. Жодного разу не знадобилось звертатися до лікаря 60 особам — це 16% від загальної кількості опитаних. У м. Комсомольську протягом минулого року лікувалися 48,7% учасників опитування. Відповідно, трохи більше половини респондентів (51,3%) надали перевагу медичним фахівцям з інших міст. Причиною надання переваги лікувальним закладам інших міст респонденти назвали низький рівень технічного оснащення, незадовільне ставлення медпрацівників до пацієнтів і незадовільні умови перебування у лікарні.
Переважна більшість опитаних (83,3%) бажають мати можливість самостійно обирати собі лікаря. 41,3% ніколи не оплачували або лише інколи оплачували (44%) послуги місцевих медпрацівників (виключаючи ті послуги, за які вони сплачували офіційно через касу лікувально-профілактичного закладу); 78,8% учасників опитування жодного разу не доводилося вдаватися до оплати за оформлення лікарняного листа чи іншої медичної документації, проте 21,2% скористалися такою незаконною можливістю.
Більшість опитаних дали позитивну оцінку роботи реєстратури: 48,1% вважають її задовільною, а 35,4% - доброю. Абсолютно невдоволених діяльністю реєстратури виявилося 16,5%.
У цілому позитивно оцінили респонденти і дотримання графіка прийому лікарів: 36% завжди потрапляли на прийом до лікаря у визначений час.
З відсутністю лікаря на робюочому місці стикалися дві третини опитаних, причому з 44,2% респондентів таке траплялось лише інколи, з 16,5% - доволі часто, а 3,3% постійно не заставали лікаря на робочому місці. З тих, хто не заставав лікаря у його кабінеті, майже 60% доводилось його чекати протягом 10-30 хвилин, 32,7% - півгодини-годину, а 7,4% - більше однієї години.
Проте більшість респондентів все ж таки задоволені ставленням лікарів до пацієнтів. Найбільш чуйними до пацієнтів за результатами опитування виявились педіатри — їх роботою задоволена більшість опитаних: 88%. Зовсім трохи поступаються перед ними дільничні терапевти та сімейні лікарі: відповідно 86% та 85,6% респондентів високо оцінили їх роботу.
Близько 2/3 опитаних влаштовує графік роботи вузьких спеціалістів, серед них — 37,2% частково задоволені і 27,7% цілком задоволені. Проте більше п\'ятої частини респондентів (21,6%) бажають, аби його замінили.
Майже дві третини респондентів за останні два роки жодного разу не потрапляли на стаціонарне лікування до міської лікарні. Тому організацію роботи стаціонару мала можливість оцінити лише решта 142 (35,8%) опитаних. Щоб госпіталізуватись, більше половини з цих респондентів очікували у приймальному відділення до 30 хвилин. Проте, немало й таких, кому довелося чекати до однієї години (28,9%). 11 осіб з числа опитаних були госпіталізовані лише після очікування 1-2-х годин, а 10 осіб чекали більше 2-х годин.
Під час опитування респонденти висловили своє бачення основних проблем, які найбільше непокоять пацієнтів під час перебування у стаціонарі. Найбільша кількість опитаних (92 особи або 66,7%) поскаржились на погане незручне ліжко; відсутність медикаментозного забезпечення та постільної білизни непокоїть відповідно 86 та 85 опитаних (62,3% та 61,6% відповідно). Скаржились респонденти на відсутність душу, холодильника, погане харчування та неприязне ставлення до них з боку медпрацівників.
Більшій половині учасників опитування (55,7%) протягом минулого року довелося скористатися послугами швидкої допомоги. Найчастіше (у 38,5% випадків) очікувати приїзду бригади швидкої допомоги доводилось протягом 10-20 хвилин з моменту виклику. Чверть опитаних чекала ни приїзд «швидкої допомоги» менше 5 хвилин, а п\'ята частина — майже півгодини; 14,5% довелося чекати приїзду «швидкої» більше 30 хвилин. 85,1% опитаних частково або повністю задоволені тим, як поставились до них лікарі «швидкої».
Оцінюючи зміни, що відбулись у сфері охорони здоров\'я за останні 5 років, 40,1% опитаних повідомили, що взагалі нічого не змінилось. Більше третини респондентів вказали, що рівень організації надання медичних послуг знизився, і тільки 5,8% відзначили покращення у цій сфері.
Висока вартість лікування — найбільш болюча проблема для основної кількості опитаних: на це вказали 245 (65,2%) з них. Проблемними назвали пацієнти і низьку заробітну плату медпрацівників (174 особи або 46,3%) та недостатність кваліфікованих кадрів (167 осіб або 44,4%). Недостатньо уважне ставлення до пацієнтів турбує 147 респондентів (або 39,1%), а 143 особи вважають проблемою недостатнє фінансування медичної галузі в цілому. Хабарництво персоналу вважають проблемою 96 опитаних — це питання посідає останнє місце серед зазначених проблемних питань.
Громадська організація «Центр муніципального розвиитку» на основі проведеного соцдослідження розробила висновки та рекомендації щодо усунення виявлених недоліків керівництвом медичної галузі у м. Комсомольську.