4 серпня відбулась прес-конференція міського голови С.А. Супруна. Основні питання, яким приділив увагу Сергій Андрійович під час зустрічі з журналістами - про соціально-економічний розвиток м. Комсомольська у

І півріччі 2009р. та про позицію Асоціації міст України та громад щодо застосування Президентом України права вето на нову редакцію Бюджетного кодексу України.

Інформація щодо соціально-економічного розвитку міста Комсомольська

за І півріччя 2009 року

Демографічна ситуація

Чисельність наявного населення по міськраді станом на 1 червня 2009р. складає 54343 осіб, що на 44 особи менше, ніж було на початку року (по місту – 51873 особи, у сільський місцевості - 2470 осіб). При цьому впродовж січня - травня 2009 року внаслідок природного скорочення кількість населення зменшилась на 74 особи, а за рахунок міграційного приросту зросла на 30 осіб.

Промисловість

Економічну основу міста складає промисловість. Виробничу сферу в місті представляють 26 промислових підприємств (станом на 01.07.2009), які за видами економічної діяльності належать до добувної, обробної промисловості, виробництва та розподілу електроенергії, тепла і води.

Провідним видом економічної діяльності є гірничодобувна промисловість, на яку припадає 93,3% загального обсягу реалізації промислової продукції міста. Підприємством, яке представляє добувну промисловість та визначає рівень промислового виробництва по місту в цілому, є ВАТ „Полтавський гірничо-збагачувальний комбінат”. ПГЗК є виробником-експортером залізорудної сировини (90% продукції підприємства спрямовується на експорт), що спеціалізується на видобуванні залізорудної сировини кар\'єрним способом. Головні споживачі продукції ПГЗК: Китай, Австрія, Словакія, Чехія, Туреччина.

Негативний вплив економічної кризи відчуває і економіка міста.

У І півріччі 2009 року у порівнянні з І півріччям 2008 року в розрізі виробництва окремих видів продукції зменшився випуск обкотишів на 10%, залізної руди (сирої) на 4,7%, електросталі на 11,2%, випуск лиття стального на 10,5%. Таке зниження відбулося тому, що світова економічна криза, яка на даний час спостерігається у світі, насамперед, позначилась на гірничо-рудній промисловості: значно зменшився попит на залізорудну сировину, зокрема на обкотиші ВАТ “ПГЗК” у зв\'язку зі скороченням обсягів споживання металопродукції в світі. До кінця 2009 року ВАТ “ПГЗК” планує виробити 8518,7 тис. т обкотишів.

У харчовій промисловості за підсумками І півріччя 2009 року збільшився обсяг хлібобулочних виробів на 0,3%, але зменшився обсяг кондитерських виробів на 7,5%.

Слід зазначити, що по обсягу реалізованої промислової продукції на одну особу за січень–травеньмісто Комсомольськ посідає І місце серед міст Полтавської області.

 

Доходи населення

Середньомісячна заробітна плата одного штатного працівника за січень - травень 2009 року по місту склала 2449 грн. що у 3,9 рази перевищує рівень мінімальної заробітної плати (625 грн.) та у 3,7 рази – законодавчо встановлений прожитковий мінімум для працездатної особи (669 грн.).

За цим показником місто Комсомольськ посідає І місце серед міст Полтавської області.

За даними відділу статистики, станом на 01.07.2009р. у м. Комсомольську заборгованість із виплати заробітної плати по колу звітуючих підприємств відсутня.

Трудові ресурси

Середньооблікова чисельність штатних працівників облікового складу за січень - травень 2009 року на великих та середніх підприємствах міста склала 16834 особи. Найбільше працівників зайнято у промисловості – 10 900 осіб (64,7%).

У І півріччі 2009 року було працевлаштовано 603 особи незайнятого населення. Чисельність безробітних, що перебували на обліку в службі зайнятості станом на 01.07.2009р. – 243 особи. Станом на 01.07.2009р. кількість вільних вакансій - 157 одиниць. Навантаження на 1 вільне робоче місце — 2 особи. Фактичний рівень зареєстрованого безробіття станом на 01.07.2009 становить 0,7%.

За січень - червень 2009р. у Комсомольську створено 598 нових робочих місць.

Розвиток малого та середнього бізнесу

У І півріччі 2009 року у місті зареєстровано 10 нових підприємств та 162 приватних підприємця. Станом на 01.07.2009р. у м. Комсомольську зареєстровано 5121 фізичну особу - підприємця. Офіційно працюючих фізичних осіб - підприємців у сфері малого бізнесу станом на 30.06.2009 –

2403 особи, що складає 47% від кількості зареєстрованих фізичних осіб - підприємців, з них сплачують фіксований податок – 414 осіб, придбали торговий патент – 68 осіб та на єдиному податку – 1926 осіб.

Загальна кількість фізичних осіб - підприємців та їх найманих працівників у І півріччі 2009 року становить 4196 осіб, що на 415 осіб (на 9 %) менше, ніж у

І півріччі 2008 року.

У І півріччі 2009 року розмір надходжень від діяльності малого бізнесу збільшився на 49,7% у порівнянні з відповідним періодом минулого року, та склав 3,97 млн. грн. Це відбулось, в основному, за рахунок зростання надходжень від податку з доходів фізичних осіб - підприємців, орендної плати за землю від фізичних осіб та єдиного податку з фізичних осіб.

Доходи місцевого бюджету

Доходи місцевого бюджету (із Дмитрівською сільською радою): загальний та спеціальний фонди за І півріччя 2009 року склали 75,87 млн. грн. або 95%.

У загальній структурі доходів загального фонду міського бюджету (без врахування трансфертів та субвенцій) у І півріччі 2009 року найбільшу долю займають:

u податок з доходів фізичних осіб – 56,2%;

u плата за землю – 12,3%.

У бюджеті міста постійно зберігається пріоритетність видатків на соціальні виплати і соціальний захист населення.

Інвестиційна діяльність

У місті здійснюють свою діяльність 16 будівельних організацій та 6 транспортних підприємств, існує мережа транспортних перевезень пасажирів маршрутними таксі фізичними особами- підприємцями.

На сьогодні у місті та на території, підпорядкованій міській раді, запроваджено низку перспективних та масштабних для міста промислових проектів:

l проект з будівництва металургійного заводу ТОВ „ВОРСКЛА сталь” потужністю 3 млн. т слябів на рік, з використанням досягнень вітчизняної науки. На даний час ведеться робота по підготовці території для будівництва заводу, а саме:

- досипання пустої породи до відмітки 70 метрів;

- забивання паль на території центральної механічної майстерні, підготовчі роботи для будівництва тимчасового селища будівельників (внутрішні мережі водопостачання та каналізації, монтаж конструкцій будівлі їдальні).

l проект по розробці Єристівського залізорудного родовища. Це створення 2500 нових робочих місць. ТОВ “Єристівський ГЗК” у 2009 році активно займається проведенням досліджень та проектуванням розробки Єристівського родовища залізних руд, отриманням дозвільних документів на здійснення гірничих робіт. Будівництво переробного комплексу Єристівського залізорудного родовища — вагомий чинник подальшого розвитку регіону. У майбутньому будівництво і введення в експлуатацію комплексу значно збільшать обсяги відрахувань до бюджетів різних рівнів, що сприятиме розвитку соціальної сфери як регіону, так і України в цілому.

Управління по інвестиціях та будівництву виконкому Комсомольської міської ради протягом І півріччя 2009 року продовжувало будівництво спортивного майданчику відкритого типу з адміністративним корпусом по вул. Гірників та реконструкцію розподільчої смуги вулиці Леніна в районі супермаркета АТБ.

У І півріччі 2009 року у місті введено в експлуатацію 130 м2загальної площі індивідуальної забудови.

Станом на 01.07.2009 обсяг прямих іноземних інвестицій склав 224,7 млн.$ США. Інвестори з 11 країн світу розмістили свій капітал у 14 підприємствах міста.

Реформування відносин власності

У І півріччі 2009 року приватизовано 2 об\'єкта на загальну суму 294,3 тис. грн. без ПДВ. До міського бюджету від приватизації комунального майна протягом І півріччя 2009 року надійшли кошти у сумі 294,3 тис. Грн.

(інформація надана департаментом з економічного розвитку)

Забезпечення житлом

“На жаль, квартирна черга, що сформувалась ще за радянських часів, з місця не зрушується. Ми тільки забезпечуємо житлом — наданням койкомісця у гуртожитках. За І півріччя 2009р. у місті всього введено в експлуатацію

135 м кв. житлової площі індивідуальної забудови. Це пов\'язано зі світовою фінансово-економічною кризою. На сьогодні у Комсомольську ведеться будівництво 9-поверхового житлового будинку підприємством “Комсомольський Укрсплав”, розробляється землевпорядна документація на залучення інвестицій під житлову забудову 7 мікрорайону (вздовж вул. Конституції і Набережної), 15-А мікрорайону (перехрестя вулиць Добровольського і Радянської) і 1 житловий будинок в районі колишнього дитячого садочка “Світлячок”.

Ми розробляємо землевпорядну документацію (кошти передбачені у бюджеті розвитку). Хочеться, щоб в інвестиційному конкурсі взяли участь потенційні інвестори. Сподіваємось, що за рахунок цього ми зможемо частково розвивати інженерно-транспортну інфраструктуру, і забезпечити певну частину населення Комсомольська житлом (але на певних умовах). Сьогодні вже ніхто роздавати житло безкоштовно не буде. Думаю, що ми його будемо виділяти на паритетних умовах (50% - той, хто потребує житло, і 50% - міська рада). Наприклад, сьогодні Комсомольськ гостро потребує фахівців медичної галузі. Ми готові на таких умовах надати житло молодим спеціалістам. Також, окрім інвестиційних проектів, можливий варіант придбання житла на вторинному ринку для такої категорії фахівців. Кошти на це, за сприятливих економічних умов, закладатимуться до бюджет у розвитку, а, можливо, і до благодійного фонду.

Також ведуться роботи по розробці проекту (вони уже у стадії завершення) по розвитку інженерної інфраструктури — це будівництво електричних мереж. Впровадження цього проекту дасть нам можливість розвивати нове будівництво і забезпечувати надійність експлуатації існуючого житлового фонду та об\'єктів соціально-побутового призначення. Ця тема потребує значних фінансових затрат. На жаль, цьогоріч із держбюджету ми не отримали жодної копійки на соціально-економічний розвиток, на розвиток інженерних мереж для будівництва трансформаторної підстанції на 6 КВ на території водозабірних споруд. Ми уже другий рік утримуємо цю територію під охороною, витрачаємо кошти для збереження обладнання, яке ми придбали для його будівництва. Для повної реалізації проекту (його будівництва і запуску в експлуатацію) на сьогодні необхідно 4-4,5млн грн. На жаль, таких коштів ми не маємо.

Один із об\'єктів — завершення будівництва водонапірного каналізаційного колектора на набережній Дніпра. Залишилось використати близько 700 000 грн. Фінансову підтримку цього проекту забезпечують кошти екологічного фонду області та власного екологічного фонду. Думаю, цього року ми здамо даний об\'єкт в експлуатацію.

Одним зі стратегічних об\'єктів, на який передбачено фінансування у міському бюджеті та екологічному фонді — це будівництво зливової каналізації по вул. Леніна, яка включає в себе збір дощових стоків від магазину “Апрель” і мікрорайонів нової забудови — 10-го і 15-го.

Якщо ми цього року завершимо роботи по напірному кналізаційному колектору, то наступного року отримаємо допомогу із обласного екологічного фонду на продовження і завершення будівництва зливової каналізації. Цього року за рахунок бюджету розвитку плануємо завершити будівництво (але не в повному обсязі), що передбачено пректно-кошторисною документацією, спортивного майданчика стадіону “Гірник”. Об\'єми робіт, заплановані до виконання у цьому році: зведення огорожі, проведення освітлення футбольного поля, підведення інженерних мереж для побутового приміщення, облаштування футбольного поля зі штучним покриттям, бігової доріжки і спортивних майданчиків для стрибків у довжину. Бігова доріжка буде виконана із гранвідсіву, а замість адміністративно-побутового корпусу буде встановлено тимчасовий вагончик. Також буде забезпечена охорона спортивного майданчика. Думаю, що при формуванні бюджету розвитку на наступний рік ми продовжимо ці роботи, і добудуємо адміністративно-побутовий корпус та бігову доріжку відповідно до сучасних вимог. Це буде об\'єкт загального користування, доступний для усіх верств населення, який використовуватиметься для проведення змагань обласного і всеукраїнського рівнів. На жаль, розміри футбольного поля не дозволяють проводити на ньому змагання світового рівня.

Одним зі стратегічних об\'єктів — подарунок для наших першопрохідців - є будівництво скверу Першопрохідців. У цьому році ми плануємо провести благоустрій території. На наступний рік будемо вводити в експлуатацію сам пам\'ятний знак із написом тих першопрохідців, які приїхали на новобудову на початку 60-х років минулого століття.

Для того, щоб реалізувати заплановане, необхідно виконати доходну частину бюджету. Міський бюджет по доходах за І півріччя 2009 року виконано: перерахування здійснені на 113% (без урахування трансфертів). Податкові і неподаткові надходження також виконуються на достатньо високому рівні.

Таким чином, ми змогли сформувати бюджет розвитку, додати до нього кошти, щоб запланований обсяг робіт завершити цьогоріч.

При формуванні бюджету розвитку ми максимально виконали ремонти міських доріг, крім того, додали кошти на виконання ремонтних робіт по внутрішньоквартальних проїздах. На жаль, сьогодні немає змоги закласти кошти на 100% ремонт тротуарів: так, залишається відкритим питання ремонту тротуарів біля міської гімназії, магазину “Магістраль” тощо. За умови перевиконання доходної частини бюджету наприкінці року, ми переглянемо, куди спрямувати кошти зі спецфондів, щоб виконати ті завдання, які ставить перед нами громада міста.

Ведуться роботи по будівництву каналізації і каналізаційно-насосної станції водонапірного колектора у мікрорайоні приватної забудови Піддубне. Ми також у цьому році ставили перед собою завдання максимально профінансувати галузь охорони здоров\'я. Планували провести повну реконструкцію патолого-анатомічного відділення міської лікарні, але через обмеження бюджету змогли виділити на цей об\'єкт лише 135 тис. грн. - для проведення там косметичного ремонту і придбання холодильного обладнання. Взагалі патолого-анатомічне відділення повинно мати достатнє фінансове забезпечення, для того, щоб проводити медекспертизу померлих на місці, не переправляючи їх до Кременчука. На жаль, сьогодні таких ресурсів немає. Також ми додатково виділили кошти на ремонт інфекційного відділення (у 2009 році роботи ці вже закінчено).

Крім того, цього року ми мали можливість за рахунок благодійного фонду вирішувати питання щодо надання соціальної допомоги малозабезпеченим верствам населення. Ми супроводжуємо (перевозимо) дітей-інвалідів для отримання реабілітаційних послуг у Кременчуцькому спеціалізованому центрі, а також фінансово супроводжуємо тих діток, які потребують проведення дороговартісних медичних операцій. Також виділені додаткові кошти на проведення зубопротезування пільговій категорії населення, для придбання медичного обладнання міській лікарні тощо. Для вирішення і фінансування захищених статей ми у повній мірі профінансували всі бюджетні установи: виділено достатньо коштів для проведення поточних капітальних ремонтів і для підготовки всіх об\'єктів бюджетної сфери до роботи в осінньо-зимовий період 2009-2010рр.

На сьогодні ДК “Нафтогаз України ” вимагає від нас погашення всіх боргових зобов\'язань, але ми не можемо їх вирішити — не все від нас залежить.

Вийшла низка постанов КМУ, які передбачають, що підприємства теплоенергетики, органи місцевого самоврядування повинні брати кредити у Державному Ощадному банку для погашення цієї суми (до повних розрахунків). Для того, щоб взяти цей кредит, треба чітко визначити суму боргу.

Думаю, нам сьогодні немає сенсу брати кредит на повну суму боргу (у тому числі на ту його частину, яка передбачена для погашення за рахунок субвенції з державного бюджету). Ми вважаємо, що субвенція має бути погашена за рахунок держави. Крім того, виникає питання: де брати кошти для того, щоб обслуговувати кредит? Або допомагати підприємству “Комсомольськтеплоенерго” з бюджету, або за рахунок надходжень від основних споживачів — населення і бюджетних установ. На сьогодні ми зробили пересування бюджетних коштів з кінця року на цей період, і максимально розрахувалися по тому графіку, який підписано з ДК “Газ України” за природний газ, який використовувався.

До кінця року передбачається перевиконання міського бюджету на суму приблизно у 4 млн. грн., будемо вирішувати питання фінансування у першу чергу захищених статей і на розрахунки за енергоносії. У разі, якщо ми не розрахуємося за енергоносії, то не отримаємо ліміти на споживання природного газу. Ця ситуація знаходиться під контролем, але, на жаль, складно вирішується, тому що намагання НАК “Нафтогаз України” зменшити за собою суму субвенції, щоб ми вирішили ці питання самостійно - або за рахунок залучення кредитних ресурсів, або за рахунок місцевих бюджетів — здається нам не зовсім коректною. Ці питання дуже пов\'язані із політичною ситуацією, адже передвиборча президентська кампанія вже, по суті, розпочалась.

Я брав участь у засіданні Асоціації міст України і громад, яке відбулось 20-21 липня у Ялті, де розглядалось питання про ситуацію, яка склалася у зв\'язку із застосуванням Президентом права вето до Закону України про нової редакції Бюджетного кодексу України. Ці зміни передбачали збільшення надходжень до місцевих бюджетів і можливість наповнення “другого кошику”, формування бюджету розвитку для того, щоб територіальні громади відчули і мали можливість вирішувати болючі питання на місцях. Рішенням Загальних зборів було обрано делегацію для проведення переговорів у Верховній Раді України (ВРУ). 24 липня міські голови зібралися під стінами ВРУ. До міських голів вийшли голова ВРУ В. Литвин, представники від двох найбільших фракцій у парламенті — О. Єфремов від Партії регіонів та І. Кириленко від БЮТ. Вони запевнили, що Верховна Рада обов\'язково повернеться до розгляду цього питання у вересні поточного року. Мова йде про те, що сільські і селищні ради сьогодні не мають можливості самостійно формувати свої бюджети. Ставиться питання про надання малим містам, селам і селищам отримувати кошти по формульному розрахунку. Але по Україні таких сіл і селищ понад 1200, і представники центральних органів влади заявили, що у формульному розрахунку можливі помилки. Ми це розуміємо, тому що самі неодноразово виявляли такі помилки. Але треба ж поїхати у профільне міністерство, добитися, щоб ці помилки визнали. Крім того, у селах не вистачає висококласних економістів, які б перевірили правильність проведення розрахунків. І якщо представники усіх 1200 територіальних громад приїдуть з претензіями до Кабміну, Міністерство фінансів перейде практично на ручне управління. Вони за те, щоб процес децентралізації фінансових ресурсів був реалізований, але поступово.

Також ставилось питання щодо зміни законодавства про вибори місцевих рад і міських, сільських та селищних голів: щоб ці вибори відбувались одночасно і за мажоритарним принципом. Цим питанням займається Інститут трансформації суспільства (керівник - Олег Соскін)”.

Сергій Андрійович також відповів на запитання жуналістів:

- На комбинате несколько лет существует проблема загазированости карьера. Планируется ли выделение средств на выявление источника загрязнения?

- На позачерговій сесії 15 липня були внесені зміни до бюджету: 360 тис. грн. виділено на виявлення причин загазованості у кар\'єрі ВАТ ПГЗК. Сьогодні будуть укладатися угоди з провідними інститутами, які мають можливість вивчити і прояснити цю ситуацію. На жаль, коли ми хотіли визначити зону екологічної катастрофи і виявити причину забруднення всього Комсомольсько-Кременчуцького регіону у зв\'язку із проблемами, які завдає ставок-випаровувач Кременчуцького нафтопереробного заводу, на державному рівні відвернулися від цього питання. Не визнали цей регіон зоною екологічної катастрофи — вирішили, що ми маємо самостійно визначати причину забруднення.

- Будет ли проведен тендер на проведение этих работ?

- Безумовно. Протягом місяця ми оголосимо тендер.

- Общественные организации спортивного направления обеспокоены тем, что на стадионе “Горняк” можно будет проводить соревнования всеукраинского уровня только для детей, но не для взрослых. Кроме того, беговая дорожка, предусмотренная проектом, очень узкая. В то же время здание АБК очень громоздкое. Может, в проект стоит внести коррективы?

- Проектом передбачена споруда одноповерхової споруди, де були б створені умови для спортсменів. І щоб був сторож, який би чергував там цілодобово.

Є певні нормативи міжнародних стандартів футбольного поля. Наше поле відповідає міжнародним стандартам: на ньому можливо проводити змагання з футболу, окрім змагань міжнародного рівня. Сьогодні ми вивчаємо питання щодо вибору штучного покриття і розміру футбольного поля. При реконструкції цього об\'єкта ми ставили за мету його доступність не тільки для проведення спортивних змагань, а й для зайняття фізкультурою і спортом мешканців наближених до поля мікрорайонів.

- По ситуации с автобусом спорткомитета. Говорят, им невозможно воспользоваться спортсменам, а если и можно, то за очень большие деньги.

- Ми закупили автобус для спорткомітету м. Комсомольська з тим, щоб його використовували для перевезення спортсменів на змагання. Якщо по його оренду звертаються представники якихось громадських організацій, ми їхні потреби повністю задовольнити можемо, проплативши оренду автобуса з міського бюджету. Можливо, у цьому полягає суть проблеми. Це питання просто необхідно вивчити.

- Як вирішується питання про запровадження альтернативного палива у 15-му мікрорайоні?

- Розробляється документація, підготовлені місця для розміщення обладнання на котельній, визначається вартість реалізації проекту, після чого розпочнеться поступова його реалізація. Для реалізації цього проекту будуть задіяні кошти підприємства “Комсомольськтеплоенерго”, міського бюджету та ін. Ми подали заявку щодо підтримки нашого проекту по запровадженню енергозберігаючих технологій до Фонду підтримки місцевого самоврядування. Нашій заявці присвоєно реєстраційний номер, і сподіваємось, що кошти ми отримаємо. Вважаю, що сьогодні треба докласти максимум зусиль для того, щоб обладнання на котельних замінити на економічніше, тим більше, що зробити це можна за рахунок коштів, отриманих від продажу квот за забруднення (відповідно до Кіотського протоколу).

- Прокоментуйте, будь ласка, питання щодо індивідуальної системи опалення будинків. Наскільки це питання є актуальним для Комсомольська?

- Перехід на альтернативні види котельних для вироблення теплової енергії, на автономне опалення — тема актуальна і слушна. Перед тим, як надавати дозволи на перехід на автономні джерела теплової енергії, ми уважно вивчили це питання. Розрахунки показали, що економічно обгрунтованим та вигідним є розвиток і збереження централізованої системи опалення. Частковий перехід на індивідуальні джерела енергії виправданий лише на відділених від котельної об\'єктах. У Комсомольську це житлові будинки в районі залізничної станції Золотнишино, мікрорайону Золотнище (вул. Озерна). Але якщо мова йде про дев\'ятиповерховий будинок на 72 чи 144 квартири, то перейти на самостійне джерело можна лише одночасно всім будинкам. Уже сьогодні в Комсомольську безконтрольна установка додаткового, достатньо потужного електричного обладнання (пральних машин, електричних прасок, мікрохвильових печей, кондиціонерів тощо) дала таке навантаження на мережі, що вони не витримують, і вибувають з ладу.

Це ж стосується і газових мереж. Вони розраховані на пропуск газу для побутових газових плит, тому треба буде замінити газові мережі. До того ж сучасна всистема димовиведення повинна бути єдиною і обладнана додатковою вентиляцією. Сьогодні ми залишаємось на позиції збереження централізованої системи опалення».